KWF verruilt de oude vertrouwde collectebus voor bord met QR-code

maart 2022 In Actie Willem van Altena

KWF kiest als eerste goede doel in Nederland voor een volledig digitale huis-aan-huis collecte. Na ruim 70 jaar wordt de collectebus dit najaar opgevolgd door een collectebord met iDEAL QR-code.

KWF zet deze stap om diverse redenen. Zo hebben mensen steeds minder vaak contant geld in huis. Ook wordt het storten van contant geld bij de banken duurder en op steeds minder plekken mogelijk. Afgelopen jaar collecteerde KWF in 24 steden al uitsluitend met QR-code, met overwegend positief resultaat. Zo was de opbrengst in Rotterdam hoger dan de jaren ervoor. “Met deze innovatie maken we de collecte klaar voor de toekomst”, zegt Linda Sumner, woordvoerder van KWF.

QR-code in opmars

De coronapandemie heeft het digitaal betaalverkeer een enorme boost gegeven, blijkt uit onderzoek van Currence, eigenaar van iDEAL. Na een explosieve stijging in 2020 bleef het scannen en betalen met iDEAL QR-codes in 2021 in opmars, met een toename van ruim 50% ten opzichte van 2020. Sumner: “Door over te gaan naar volledig digitaal sluiten we aan bij de trends in betalen.”

Net als een donatie in de collectebus is doneren via QR eenmalig, veilig en anoniem. Er worden geen gegevens bewaard. Collectanten hoeven niet meer met geld over straat; elke QR-gift staat meteen op de rekening van KWF. Met een persoonlijke QR-code kunnen collectanten op elk moment online zien hoeveel zij al hebben opgehaald.

Sinds 1950

Al in 1950, het eerste jaar na de oprichting, startte KWF met de huis-aan-huis collecte. In 700 gemeenten werd toen bijna een half miljoen gulden opgehaald. Vanaf het prille begin gebeurde dat met een collectebus. Sumner: “Toen nog van blik, later werd dat de kunststof bus die we nu nog kennen.” Door de jaren heen liep KWF voorop met innovatieve manieren van collecteren. Zo was het een tijdlang mogelijk om geld in collectezakjes te stoppen, via sms te doneren, of met de pinpas. In 2018 werd de iDEAL QR-code geïntroduceerd. “Dat bleek een doorbraak die razendsnel door alle goede doelen én gevers werd omarmd. Nu, na 4 jaar, is het tijd voor de volgende stap: 100% QR.”

(Foto: Yvonne Hoefman)

Meer informatie

Bezoek de website van KWF

 

 

X